القائمة الرئيسية

الصفحات

13 جمله لا تحاول قولها في اي انترفيو اسئلة الانترفيو بالانجليزي واجابتها

                 13 جمله لا تحاول قولها في اي انترفيو 


علشان مطولش عليك هحاول ادخل في الموضوع على طول ولكن مهم جدا تتجنبهم علشان يكون عندك فرص افضل للقبول في الوظيفه 

أسئلة الذكاء في الانترفيو
اسئلة الانترفيو بالانجليزي واجابتها
اسئلة IQ في الانترفيو
أصعب أسئلة الانترفيو
أسئلة HR interview واجابتها للمهندسين
اسئلة انترفيو وظيفة HR
موقف صعب تعرضت له انترفيو
أسئلة الانترفيو المدارس بالانجليزي واجابتها

1- “معلش، أصل أنا متوتر شوية بس”:

ما فيش شركة هتهتم تعين واحد مش واثق في نفسه، حتى لو كنت متوتر اعمل نفسك واثق، بس ما تأفورش علشان ماتتفضحش.

2- “هتدوني كام بالصلاة على النبي”:

لو اتكلمت في الفلوس بدري هتدي انطباع إنك جاي تشتغل علشان الفلوس بس وهيحسوا إنك مش مهتم بالشغل نفسه ودي حاجة مش كويسة. خلي الكلام عن الفلوس والاتفاق اخر حاجة خالص.

3- “نقطة ضعفي اني بشتغل كتير أوي”:

ما تطاوعش وتتكلم عن عيوبك أو نقط ضعفك إلا لو اتسألت عنها، ولو اتسألت فكر كويس واعترف بعيوبك الحقيقية. بلاش جو أنا نقطة ضعفي إني طيبة وبثق في الناس بسرعة، أنتِ مش بنت في أولى جامعة بتلعب سبن ذا بوتيل.

4- “أنا فعلا محتاج” الشغل دا”:

-طب يحنن يابني! أنت رايح تشتغل مش تشحت والشركة بتبقى محتاجة ناس حابة الشغل وعايزة تكمل في الكارير ده، مش مجرد مصدر يجيب منه فلوس وخلاص.

5- “بصراحة شغلي/مديري زي الزفت”:

تفتكر ممكن تسيب أي انطباع إيجابي لما تشتم في مديرك أو شغلك السابق؟.

6- “انا عايز…..”

ماتتكلمش كتير في أنت عايز إيه، اهتم أكتر بأنك تتكلم في قد إيه أنت هتنفع الشركة وهتفيدها، من الآخر يعني “ماتقولش إيه اديتنا مصر، قول هندي إيه لمصر

7- “لا مؤاخذة بس هو الانترفيو هيخلص إمتى؟”

ما تديش انطباع للي قدامك بأنك مستعجل وعايز تمشي، الانترفيو ممكن يكون متحدد له نص ساعة بس تكون الحياة ماشية كويس فممكن يدخل في ساعة وهو مبسوط بيك، إنك تديله انطباع إنك مستعجل ممكن ساعتها يقولك طيب اتفضل، بس تأكد انك مش هتسيبه وهو مبسوط!.

8- “هو مش فؤاد شغال هنا برده؟”:

أكيد مش هينبهر بيك لما تقوله إنك حابب الشركة عشان الأوفيس بوي بيقولوا بيعمل نسكافيه حكاية!.

9- “ممكن ما أجاوبش على السؤال دا؟”:

طول ما السؤال طبيعي وفي إطار الشغل جاوب، مش دا الوقت اللي تلعب فيه بورقة ” الشاب الغامض” اللي البنات عايزين يعرفوا حكايته إيه.

10- “هو أنا ليّا كام يوم إجازة في الشهر ممكن اغيبهم؟”:

فعلا؟!، بتسأل عن الأيام اللي ممكن تقعد فيها في البيت ويبقى قبضك شغال من أول يوم شغل؟!.

11- “معلش في اللفظ يعني دي حاجة …)”:

افتكر إنك في انترفيو في شركة وما تستخدمش أي ألفاظ دارجة بينك وبين صحابك على القهوة مهما يكون الشخص اللي قدامك ودود معاك. خليك محترم جدا واوعى تستخدم “معلش يعني في اللفظ .. ” هو مش محتاج يسمع اللفظ اللي أنت بتعتذر عنه.

12- “أصلي لسه مفركشة/حامل/ ظروفي الأيام دي مش قد كده”:

حياتك العائلية ومشاكلك دي تخصك لوحدك، أكيد ما تخصش الشركة اللي أنت لسه أول يوم تدخلها النهاردة.

13- “لا والله ما عنديش أسئلة، أنتو ناس فل الفل”

لما يقولك عندك أسئلة اسأل وماتتكسفش، حسسهم إنك مهتم جدآ بالشغل وعايز تعرف تفاصيل أكتر

اسئلة الانترفيو بالانجليزي واجابتها

يعلم الاذكياء من المديرين التنفذيين ان اسئله المقابلات الشخصيه التقليديه لا تساعد في اختيار الشخص المناسب للوظيفه، فالسؤال عن “ما هي نقاط قوتك؟” او “ما هي اكبر مخاوفك؟” لا تكون مهمه وفعّاله كما تبدو. ورغم ذلك فان لكل مدير منهم سؤالا مفضلا يحب ان يطرحه علي المتقدمين لوظيفه في شركته، وهي اسئله قد تكشف كل ما يحتاجون معرفته عن المتقدم للوظيفه.. اليكم 23 سؤالا منها:

 1- ما الشيء الذي لم تكتبه في سيرتك الذاتيه؟

يقول ريتشارد برانسون مؤسس مجموعه “فيرجين ” – وهي شركه عالميه مختصه في مجال الترفيه كالسفر والتوزيع الموسيقي-  في كتابه “ذا فيرجن واي: كل ما اعرفه عن القياده”، انه لا يفضل المقابله الشخصيه التقليديه ويتابع: ” لا شك ان السيره الذاتيه ذات اهميه كبيره، ولكنك اذا كنت ستختار بناءً علي الكلام المكتوب علي الورق، فلا داع للمقابله الشخصيه من الاساس”، ولذلك افضل سؤال: “ما هو الشيء الذي لم تكتبه في سيرتك الذاتيه؟”

2- علي مقياس من 1 الي 10.. كم انت غريب الاطوار؟

يقول “توني هسيه” واحد من اهم المديرين التنفذيين لمجموعه متاجر “زابوس” التي تبيع الاحذيه والملابس علي الانترنت، انه يتاكد اذا كان الشخص مناسباً للوظيفه ام لا بسؤاله المعتاد: “علي مقياس من 1 الي 10، كم انت غريب الاطوار؟”، ويستكمل قائلا: الرقم الذي سيختاره المتقدم لا يكون بتلك الاهميه، ولكن الاهم هو كيف يجيب علي السؤال نفسه، فاذا اختار رقم “1” ربما يكون شخصا نمطيا روتينيا لا يناسب ثقافه شركه “زابوس”، واذا اختار الرقم “10” قد يكون غريباً جداً ولا يصلح ايضاَ.

3- كيف تصف نفسك في كلمه واحده؟ 

افضل المرشحين هؤلاء الذين يعرفون من هم بشكل محدد وواضح، لذلك تُفضل “دارا ريتشاردسون” المدير التنفيذي لمنظمه YWCA او منظمه “الشابات المسيحيات” – هي حركه تقودها النساء لتغيير الاوضاع الاجتماعيه والاقتصاديه والدفاع عن حقوق المراه وغيرها من النشاطات. وتقول “ريتشاردسون” لا يهم ما الكلمه التي سيختارها المُرشح، ولكنها تعطيني مؤشرا علي كيفيه تقييمه لنفسه.

4-  حدد موعدا واضحا تستطيع خلاله حل مشكله تحليله صعبه: 

يؤكد “لازلو بوك” مدير شؤون العاملين بـ “جوجل” ان الشركه تخلصت من الاسئله الشهيره التي تعتمد علي الخدع العقليه للمتقدم، واستبدلتها بتلك الاسئله المعتمده علي السلوك.

يقول “بوك” لنيو يورك تايمز: “المثير للاهتمام في تلك المقابلات الشخصيه التي تعتمد علي سلوك المُرشح، وسؤالهم عن تجربتهم الشخصيه واشتراكك فيها معهم، انك تحصل علي نوعين من المعلومات وهما؛ معرفه كيف يتصرف ويتفاعل الشخص في المواقف الواقعيه، وما هو تعريفه وتقديره للمواقف الصعبه “.

5- كم كان عمرك عند حصولك علي اول وظيفه مدفوعه الراتب؟

“هانا بارامور” رئيسه وكاله الاعلانات لشركه “بارامور” الموجوده في  الولايات المتحده الامريكيه، تطرح سؤالها المفضل مُعلله السبب ” ابحث علي اي عمق تترسخ اخلاق العمل في المُرشح، وكم هو مستقل، وفي المقابل اعلم مدي استحقاقه للوظيفه، فاذا كان يعمل في سنوات الدراسه في المدرسه والجامعه، خاصه اذا كانت وظيفه صعبه، فانه يدل علي قدر كبير من تحمل المسؤليه”.

أسئلة الذكاء في الانترفيو

اسئلة الانترفيو بالانجليزي واجابتها
اسئلة IQ في الانترفيو
أصعب أسئلة الانترفيو
أسئلة HR interview واجابتها للمهندسين
اسئلة انترفيو وظيفة HR
موقف صعب تعرضت له انترفيو
أسئلة الانترفيو المدارس بالانجليزي واجابتها

6- ما قوتك الخاصه؟ او حيوانك المُفضل؟

يقول “رايان هولمز” المدير التنفيذي لشركه “هوتسوت” – وهو نظام لاداره مواقع التواصل الاجتماعي، خاصه ادراه العلامات التجاريه- ان سؤاله عن “الحيوان المُفضل” للمرشح واحد من الاسئله التي يحبها.

ويستكمل: “عند المقابله الشخصيه التي اجرتها مساعدتي، سالتها عن حيوانها المفضل وكانت اجابتها “البطه” والسبب ان البط دائماً يبدو هادئا وهو علي سطح الماء، ولكنه مسرعاً بجنون لينفذ مهامه تحت السطح، فكانت اجابتها مدهشه، وفي سياق متصل، هي تقوم بعملها بكفاءه عاليه”.

7- ما هو افضل قول مائور لديك؟

“كارين ديفيس” نائب رئيس الشركه العالميه لالعاب الاطفال “هاسبرو” والتي تقوم بتمويل بعض من المنظمات الخيريه، تقول: “لان جزء اساسيا من عملي هو العطاء واختيار المؤسسه او المنظمه التي تستحق الدعم، فانا ابحث عن مُرشح لديه حماس وهدف حقيقي، وبسؤالي عن افضل قول ماثور لدي المتقدم للوظيفه، هو لمعرفه اهتماماته وما الذي يُلهمه”.

وكمان اكتشف شخصيتك باختبار تحليل الشخصيه واللي نتيجته فوريه من هنا  https://bit.ly/3ogN8IG

بإذن الله يكون حظك موفق في القبول في الوظيفه  

تعليقات