قد يعجبك

سلسلة مقالات اتعلم سيو صح ما هو السيو وطريقة تصدر نتائج البحث فى جوجل ؟

 الجزء الاول من سلسلة مقالات اتعلم سيو صح  ما هو السيو وطريقة تصدر نتائج البحث فى جوجل ؟ 

الجزء الاول من سلسلة مقالات اتعلم سيو صح       ما هو السيو وطريقة تصدر نتائج البحث فى جوجل ؟    الSEOوتصدر نتائج البحث.     ازاي اعلي ارباح مدونتي أو قناتي علي اليوتيوب باستخدام الكلمات المفتاحية؟    تصدر نتائج البحث في2022 بتطبيق مفردات السيو أو SEO في مقالاتك !

اي هو السيو ؟ وطريقة تصدر نتائج البحث فى جوجل 2022؟

   الSEOوتصدر نتائج البحث.   ازاي اعلي ارباح مدونتي أو قناتي علي اليوتيوب باستخدام الكلمات المفتاحية؟    تصدر نتائج البحث في2022 بتطبيق مفردات السيو أو SEO في مقالاتك !

كتير نفسه يعرف يعني اي سيوة اوىمصطلح الـSEO؟  واللي نعرفه أنه بيساعد المواقع على الظهور في النتائج الأولي على محركات البحث زي جوجل ، بس الخدمة الأكبر للسيو أنه بيكون أساسي بالنسبه لأصحاب الشركات والمؤسسات والمشروعات اللي بتعتمد على زيادة عدد الزوار بشكل يزود نسبة المبيعات للخدمات والمنتجات المتنوعة اللي بتقدمها الشركات دي .

في بعض الدراسات ظهرت بعض النتائج اللي بتوضح أن المصدر الرئيسي لنسبة 70% من الزيارات الخاصة بالمواقع بتيجي من خلال محركات البحث المتنوعة، دا بيرجع لاستخدام المحرك في البحث عن الكلمات المفتاحية أو إجابة بعض الأسئلة أو الرغبة في إيجاد خدمة أو منتج معين.

المقال دي يعتبر الجزء الاول من سلسلة مقالات اتعلم سيو صح 👏👏👏

كل مقال هنناقش فيه معني ونعرف فيه مصطلح ونطبق فيه خطوة اتعلمنها عشان نقدر نحقق الهدف من موقعنا أيا كان...كل التوفيق ليا وليكوا آمين🤲 ويلا نبدأ

اي المقصود بالـ SEO؟

تحسين محركات البحث واللي بنقول عليه باللغة الإنجليزيةSearch Engine Optimization أو SEO، وهو بيعتبر من الفروع الهامة والتخصصات التي تم إشتقاقها من التسويق الإلكتروني الحديث أو ما يُسمى بالـ Digital Marketing، والذي انتشر بصورة كبيرة دلوقتي .

 الSEOوتصدر نتائج البحث.     ازاي اعلي ارباح مدونتي أو قناتي علي اليوتيوب باستخدام الكلمات المفتاحية؟    تصدر نتائج البحث في2022 بتطبيق مفردات السيو أو SEO في مقالاتك! 

اي هي أهمية السيو؟

لما بندخل الكلمات المفتاحية ضمن المحتوي بتاعنا كان مقالة أو وصف لفيديو ففرصة ظهورنا في الثلاث مواقع المتصدرة النتائج الأولى على محرك البحث بتكون اكبر، بالتالي نقدر نحقق ارباح اكتر ودا اعتمادا علي اكثر من طريقة زي الإعلانات أو بيع المنتجات أو الخدمات المدفوعة.

وعشان تعمل زيادة في الأرباح على الموقع وتتصدر نتائج محركات البحث يجب أن تهتم بتطبيق جميع الخطوات، التي يمكن من خلالها تحسين محركات البحث أو تقنية الـ SEO.

الدومين وعلاقته بالـ SEO

يعني اي دومين؟

الدومين هو الرابط الذي يُكتب من قبل المستخدمين في المتصفح عشان يتم الوصول إلى الموقع، وعشان كدا لازم يتم اختيار دومين بسيط في الكتابة والحفظ ليتمكن المتابعين من التواجد في الموقع بكل سهولة، وكتير بيسأل هل الدومين المدفوع أفضل أم المجاني؟

يوجد أكثر من نطاق مجاني مثل Blogspot.com، Wordpress.com وغيرها يمكن أن يستخدمهم الأشخاص خلال التجربة الأولى الخاصة بامتلاك دومين لأغراض تعليمية أو اكتساب خبرات جديدة.

بس لو فيه الرغبة في الاستخدام الجاد للعمل من خلال الإنترنت يفضل أن يتم الحصول على الدومين المدفوع لأن دا بيعتبر الخطوة الأولى لإنشاء موقع ناجح.

كمان الدومينات المدفوعة ليها العديد من المزايا التي تفتقدها الأنواع المجانية، ودا عشان محرك البحث مش بيثق في الدومين المجاني بشكل سريع وبيحطه في منطقة مخصصة للإنتظار لحد ما يتحقق منه وعشان يتأكد من أنه بيقوم بتقديم محتوى به إفادة للمستخدم وتم تحسينه ليناسب محركات البحث، وعليه تكون فترة الانتظار للدومين المدفوع أقل ويرتقي أسرع في محرك البحث بالتالي فرصتك في تحقيق الربح بتكون اسرع واكبر .

 اي دور الاستضافة في نجاح السيوSEO؟

الاستضافة أو الـ Hosting ليها دور كبير في إنجاح إتصال المواقع المختلفة بالإنترنت عشان يوصل إلى العالم الخارجي بأفضل صورة، وانك تختار المكان المناسب اللي هيستضيف الموقع والمحتوى اللي انت بتقدمه شيء مهم وضروري، ولازم يتوفر فيه جميع المزايا التي يتطلبها الأمر زي:

  •  أن يكون متصل دائمًا بالإنترنت بدون انقطاع.
  • ·أن يكون صعب اختراقه لتزويده بتأمين محكم.
  • سرعته العالية وتحمله لنقل بيانات بجودة وقوة.
  • ضرورة وجود خادم مميز وليس من الأنواع المحجوزة بالكامل.

الدومين والاستضافة؟

ما الفرق بين الدومين والاستضافه؟

الكتير بردوو بيسأل  اي الفرق بين الدومين والاستضافة ؟

ويظهر الاختلاف في إمكانية شراء نطاق من شركة والاشتراك في خدمات الاستضافة من شركة تانية مختلفة تماما، أو شراء الدومين من شركه والاشتراك في الاستضافة من نفس الشركة.

اي الارتباط بين الدومين والاستضافة؟

يظهر ارتباط الدومين بالاستضافة أو علاقتهم ببعض أنه عند كتابة عنوان للموقع على المتصفح بيتحول بطريقة تلقائية إلى IP ودا باستخدام نظام تحويل المواقع المعروف ب DNS وهو اختصار لمصطلح Domain Name System وبيكون في شكل هرمي، و عليه بيتم توجيه الطلب اللي بيحتوي على الـ IP إلى الخادم المعروف ب Name Server والخاص بموقع الاستضافة وعشات يقدر يقوم بالرد على هذا الطلب عن طريق وجود الـ IP الموضح سابقًا.

طريقة اختيار النوع الأفضل للاستضافة

في عدة أنواع للاستضافة عندي حرية الاختيار فيما بينها ودا بعد تحديد الهدف المرجو من الموقع عشان يتلاءم النوع الأساسي مع المواقع الإلكترونية المنشأة حديثًا وتحتاج إلى إضافة المصداقية عليها، ودا عشان يتم عرض المنتجات والخدمات وطريقة التواصل وبردوو لقدرة هذا النوع على ترقية الموقع من الأقل للأعلى.

وفي جميع الأحوال تقدر تبدأ باستخدام أرخص أنواع الاستضافة ودا في حالة عدم الحاجة إلى طلبات محددة مثل أعداد الإيميلات والمساحة وغيرها وعند الحاجة إلى ذلك يتم اختيار الاستضافة المميزة أو المتقدمة اللي هتقدر تعلمي طلبي بشكل أفضل عشان النتيجة تكون حلوه .

أهمية مرونة الموقع لنجاح للسيو

من أكثر المواقع نجاحًا على الإنترنت هي اللي تمتلك المرونة وتقدر تعمل على جميع الأجهزة المختلفة زي الكمبيوتر والهواتف الذكية وغيرها، لأنه الكتير بيواجه مشكلة عدم ملائمة الموقع للأجهزة المتنوعة وبتالي بيفقد زواره وبكدا موقعه مش هيحقق الأرباح المرجوة منه.

والحل🤔

الحل كل الحل في القالب، لازم يكون الموقع ليع قالب متجاوب مع تصميم مناسب للشاشات الفون والكمبيوتر واللابتوب المتنوعة وكمان يكون سريع التحميل، عشان ما يحصلش ممل عند الزائر من البطء اللي بيظهر في بعض المواقع واللي بيخلي كتير مننا بيلجأ إلى الانسحاب سريعًا والذهاب لموقع أخريكون أسرع في التحميل وافضل في العرض.

كيفية الحصول على قوالب مرنة للمواقع

فيه مواقع كتير بتوفر القوالب الأكثر مرونة وتتجاوب مع الاستخدامات المختلفة لمواقع زي wordpress أو بلوجر وغيرها، كمان فيه المواقع اللي توفر للمستخدمين قوالب بشكل مجاني زي موقع weebly ومواقع تانية غيره وهنوضح أهم هذه المواقع والمزايا الخاصة بكل موقع وهم كالتالي:

· موقع Templateclue ودا بيقوم بتوفير الكنير من القوالب الإنجليزية المدفوعة واللي بتتجاوب مع بلوجر.👏👏

· موقع Themeforest اللي بيوفر العديد من القوالب اللي بتكون مناسبة للمنصات المختلفة مثل ووردبريس وبلوجر وغيرها

كدا الجزء الاول من موضوع اليوم خلص...استنونا في الجزء التاني وياريت تتابعوا السلسلة عشان تستفيد وتقدر تحقق زيات في وقت اسرع وبشكل اكبر .

وهنا هتلاقي مقالات أحب انك تشوفها

مقالات مقترحة

ادوات التسويق الالكتروني هنا

كورس power english لتعلم الانجليزيه من هنا

كورس الذكاء الاصطناعي من Intel مجاناً من هنا

اهم ٢٥ موقع خرافي علي الانترنت هتلاقيهم هنا


تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -