القائمة الرئيسية

الصفحات

لا تتبع شغفك ! اسرار تحقيق النجاح

                     لا تتبع شغفك ! اسرار تحقيق النجاح

اختبار اكتشاف الشغف 
الشغف للنجاح 
تعبير عن الشغف 
فقدان الشغف في العمل 
الشغف في الحياة 
أنواع الشغف   
ماهو الشغف 

◀️أذاي ترجع شغفك اللي ضاع؟ وهل اتبع شغفي ؟

يعني ايه شغف الأول ❓ 

الشغف هو حماسك وحبك لشخص أو لشئ 

وفقدان الشغف هو فقدان حماسك وحبك للشئ ده وفي بعض الأحيان بيبقى شئ طبيعي بتفقده فتره وترجع تاني لكن اللي مش طبيعي هو فقدان الشغف لفترة كبيرة جدًا وبسبب كدا بيبقى عندك شعور بالإحباط والخزي 

🔴طيب تمام أذاي بقا أرجع الشغف اللي راح ده ❔

💭الدافع: الدافع هو اللي بيخلي عندنا شغف و بيخلي عندنا طاقة إن أحنا نكمل ذي ما أحنا المذاكرة عندنا كلنا بتبقى صعبة لكن فيه حد عنده دافع فبيذاكر بالساعات وبيسهر علشان يبقى الأول و دافعه إنه بيتخيل نفسه في مكانة أعلى فبيذاكر بشغف وحب 🥇 بنجوع فبنروح ناكل، وبنعطش فبنروح نشرب. أنتَ فقدت الشغف لما فقدت الدافع... دورك دلوقتي إنك تلاقي سبب يخليك تعمل الحاجه اللي بتعملها ويكون دافع قوي. 

💭الطريقة: الطريقة اللي أنت بتعمل بيها الحاجة بمعنى إن عقلك بيحس بملل شديد من طريقتك لفعل الشئ وبيحسسك إنك مبقتش تحب الشئ ده وبتبعد عنه لحاجات تاني بتظن إنها ممتعة ذي تصفحك للفيس📲 أو إنك تعمل حاجه تحسسك بالسعادة، جرب كدا تغير طريقة فعلك للشئ اللي فقدت الشغف ناحيته واستخدم طرق ممتعة بدل روتينك الممل. 

💭المحيط: حاوط نفسك بناس عندها نفس ميولك أو بتعمل نفس الحاجه اللي أنت بتعملها ناس تحمسك و سيبك من المحيط اللي بيحبطك، فيه جروبات كتير على الفيس فيها ناس عندها نفس ميولك وناس حب التعلُم بيجري في دمهم صدقني المحيط مهم جدًا فاختار محيطك بعناية 👌

💭التشجيع: إحباطك الدائم لنفسك بيخليك مش قادر تكمل الشئ اللي بتعمله، فيه ناس لو خدت جايزة نوبل تبقى زعلانة إنها مخدتش نوبل برو 🏆 حلو جدًا الطموح وإنك تبقى عايز الأفضل بس نفسك ليها حق عليك وصعب جدًا إحساس الواحد بالإستحقار حتى من نفسه، فقدر قيمة نفسك وافرح بأي إنجاز تعمله وصدقني لما تفرح بإنجازاتك البسيطة هتلاقي نفسك بتحب اللي بتعمله جدًا. 

💭الاستراحة: ريح نفسك شوية مهما كنا بنحب الشئ اللي بنعمله بس أكيد هيجي علينا وقت ونتعب شوية ونحتاج ناخد استراحة فخلي فيه وقت للاستراحة، أحيانًا مبيبقاش اللي بنمر بيه فقدان شغف ولكن بيبقى تعب مؤقت. 

💭التحدي: اتحدى نفسك أو أعمل تحدي مع حد لأن التحدي دا هيساعدك إنك تنجز الشئ اللي بتعمله؛ لما بيكون عندنا روح التنافس بنبذل أكتر وبيكون عندنا حماس أكتر وده بدوره هيزود الشغف عندك ❤💁

◀️لو عندك مشكلة معينة أو سؤال معين أكتبه في التعليقات وهرد عليك

◀️لو أنت حابب المحتوى اللي بقدمه متنساش تعملي متابعة  علشان يوصلك كل حاجة بنزلها 

في خضم بحثي بموضوع الشغف المتعلّق بالعوامل النفسية المؤثرة في السلوك الريادي في رسالتي الدكتوراه، شدتني مقالة غريبة لسكوت آدمز في «وول ستريت جورنال» بعنوان «سر النجاح هو الفشل»، كتب فيها انه كان يعمل موظفا لمنح القروض التجارية، وكانت لديه اوامر صارمة بأن «لا تقرض أحدا يتبع شغفه!»، بل ان يعطي المال لشخص يرغب في إنجاز عمل ذي قيمة وأثر.

«اتبع شغفك» خرافة كبيرة

ان كل ما نصحوك به عن ايجاد شغفك اولا ثم اتباعه وتوظيف كل ما تفعله ليتناسب تماما مع ذلك الشغف هو أمر مضلل، يجعلك تدور حول محور ذاتك لتكتشف ما يسرها ثم تبني عليه مشروعك او تختار وفقه مسار وظيفتك او تخصّصك، معتقدا انك لو وجدت شغفك الضائع في خضم الحياة فستفتح امامك ابواب الحظ وستجد ضالتك في العمل والحياة!

ورغم انني وجدت في البحوث بعض الادلة عن علاقة الشغف بالسلوك الريادي، فإنه لا دليل علميا لحد الآن يربط بين اتباع الشغف بالنجاح او الطمأنينة، ومع ذلك يستخدمها الكثير من دعاة التطوير البشري والوظيفي كمحتوى او نصيحة واعدة بمستقبل مشرق.

ليس هناك حل وحيد

قد تقلق من ألا تبدو بمظهر جيد عندما لا تعرف شغفك، فكثرة الكتب والمحتوى والدروس التي تشجع الاخرين على ان يبحثوا عن شغفهم تجعل الكثيرين يشعرون بأن خطأ ما في طريقة تفكيرهم ونمط حياتهم، فمظهر «حضرة» الشغوف مبهر وطموح، والاشخاص ذوو الرؤى الضيقة يحاولون ايجاد ذلك الشيء الواحد الذي سيؤدي بهم الى النجاح، فهم لا يتحمّلون الغموض، ولا يرتاحون في البيئة غير واضحة المعالم.

الشغف لا يساوي المهارة

لو كان الشغف يساوي المهارة لوجدت مَن في برنامج «عرب ايدول» كلهم نجوماً متمكنين من مهارات شغفهم. لا يعني شغفك في شيء ما انك جيد فيه!

ملايين الخرّيجين يتنافسون على وظائف مكررة؛ لأن المجتمع كوّن عنها صورة محترمة، بينما تكمن الفرص المهمة في الأعمال التي اهملها الكثيرون، فاتباع الشغف قد يفوّت عليك فرصاً لم تعلم بوجودها أصلاً.

الشغف ليس نموذج عمل!

أختلف مع من يحاول أن يجعل للسعادة نموذجاً كونها مجرد شعور لا هدف، فلا يمكن بأحوال الحياة المقبلة أن تدوم سعادة ولا حزن، كذلك الشغف، هو دافع محرك في لحظة معينة، ينبغ من إحساس يمكن أن يتغير عبر الزمن والظروف، فالشغف زائر عجول سيغيب كما ظهر، وبدلاً من إضاعة الوقت في انتظاره أو البحث عنه، فإنه من الأولى استثمار ذلك الوقت في البحث عن أعمال قيّمة تحل مشكلات الشخص ومن يهمه أمرهم.

ازرع بذرة ريادة الأعمال

الباحثون عن الشغف يغفلون عن كثير من الفرص التي قد تغير حياتهم وحياة الآخرين، فالشغف ينشأ عندما تكون جيداً في مهارة ما تستخدمها لتنجز عملاً يحدث فرقاً في حياتك أو حياة الآخرين، وأيضاً عندما تفعل شيئاً ذا معنى، شيئاً عظيماً كأن تسد فجوة أو تلبي حاجة أو تساعد آخرين يحتاجون ما تفعل، عندما تكون طاقتك ومجهودك مركزين حول شيء ذي قيمة، عندما تزرع بذرة ريادة الأعمال من خلال تصميم قيم تخدم الإنسان وتحل مشكلاته، لا أن تفعل شيئاً يمتعك ويسعدك وحدك.

اجعل شغفك يتبعك

تستطيع أن تحدد دائرة اهتمامك وتعرّف أنشطة تتوافق مع تلك الاهتمامات، وتشرع بتجربة الأعمال ذات الأثر الإيجابي التي يمكنك القيام بها، كأن تبدأ مشروعاً يحل مشكلة، أو تكتب كتاباً قيّماً، أو تنشئ محتوى مفيداً، أو تتطوع بعمل هادف، تلك أفعال يمكن قياسها وإنجازها، وعندما تشعر بالإنجاز ستصبح شغوفاً، لأن النجاح يدعم الشغف وليس العكس.

وحتى تعيش حياة مليئة بالمعنى والقيمة لا تتبع شغفك بل اجعله يتبعك.

إيمان الموسوي

سلام بقا ❤🌷

دعاء القناوي

author-img
نسعي بإذن الله لمساعدة الجميع وتوفير بيئة تعلم متميزة لاكتساب مهارات مايكروسوفت اوفيس بمنهج معتمد والمهارات السلوكية وتطوير الذات وايضا تعلم المهارات الحياتية الازمه لعقل سوى ومطور وايجاد الوظيفه المناسبه للجميع وتلبيه احتياجات الجميع باذن الله

تعليقات