القائمة الرئيسية

الصفحات

اهم 8 أخطاء طالب ثانوية عامة بيقع فيها في آخر 90 يوم ..

 8 أخطاء طالب ثانوية عامة بيقع فيها في آخر 90 يوم ..

هنتعرف علي اخطاء طالب ثانويه عامه ....


آخر أخبار نظام الثانوية العامة الجديد 2021 اليوم
نظام الرسوب في الثانوية العامة 2021 في مصر
تقسيم الثانوية العامة إلى سنتين 2022
نظام الثانوية العامة الجديد 2022 اليوم السابع
هل يوجد رسوب في النظام الجديد 2022
نظام الرسوب فى الثانوية العامة 2021 اليوم السابع
استنفاذ عدد مرات الرسوب في الثانوية العامة
هل يوجد رسوب في النظام الجديد

هو مش طالب ثانوية عامة بس اللي بيقع في الأخطاء دي، لأ!

 غالبًا كلما اقترب الاختبار النهائي وقع الطلاب في هذه الأخطاء.

1) سايب السنة كلها وجاي يزهق دلوقتي في التلت شهور الفاصلة، زي حلاتي كده، الحل أنك متتماداش في ذهقك ده، يوم اتنين خدهم اجازة بدون تأنيب ضمير مارس هويتك فيهم، وهترجع تاني أفضل وعندك طاقة.

2) كثرة النوم، أنا عارفه أنه أمر مش في أيدك، لكن نفسك بتهرب من المذاكرة للنوم، لأن وقتها مش هتلاقي ضمير يأنبك، الحل: قلل نومك، اضبط منبهاتك، خلي أهلك يصحوك، أخواتك يقرفوك لغاية ما تصحى، قلل نومك ساعتين تلاته، كفاية 6 أو 7 ساعات نوم، معلهش الشهرين دول.

3) أحساس أنا ضعت وحلمي ضاع، لو حضرتك تعرف منحنى النجاح (هحطهولك في التعليقات) مفيش حد السنة بتمشي معاه مظبوطة نفسيًا وجسديًا ودراسيًا، لازم يكون في وقعات في النص، وتقوم وتستدركها.

المواد اللي واقع فيها ذاكر قديم مع جديد، حصة جديدة مع حصة ولا اتنين قديم مع حل وتطبيق بسيط عليهم عشان تثبت المعلومة، وخلاص أحنا في مراجعة نهائية وكل مدرس شغال بمدفع الأسئلة بتاعته، وده هيظبطك خالص.

4) المقارنة، متقارنش بينك وبين زميلك في الدرس، مفيش حد هيظهر أنه تعبان أو ضعيف في مادة ما قدامك، كله دحيحة في نفسهم، فمتشغلش دماغك غير بنفسك.

5) بما أننا في موسم المراجعة النهائية والكتب اللي نازلة بكميات مهولة، مترحش في مادة تشتري بتاع كتابين تلاته وأنت مش هتحل فيهم، لأنهم هيتركنوا وده هيسببلك أحباط واحساس بالفشل، هات الكتب اللي بيقلك عليها مدرسك بس ..

6) في ناس بتتزنق في المراجعة النهائية فبتلجأ أنها تذاكر مواد على حساب مواد تانية، أو تنقل بعض المواد أونلاين مثل الجيولوجيا تقول أنا هذاكرها أونلاين وأوفر وقت وبتاع وتيجي راكن حصة في التانية، ويبقى ربنا يعوض عليك، متعملش كده نهائيًا، ومتخليش دروسك أونلاين من طول مش هتعرف تجبر نفسك تذاكر وتلتزم.

في بشر بقى بيركنووا مواد اللغة التانية زي الألماني والفرنسي كده اللي خلصناهم من شهر 12 دول، بص أنت حاسس ناحيتهم بالأمان بس هتلاقي حاجة متعجبكش بعدين .. متعديش أسبوع من غير متذاكر كل المواد وتحفظ وتراجع كلمات انجليزي واللغة التانية.

7) متشغلش دماغك بقرارات أو شائعات حاليًا زي أن الأمتحان ورقي أو إلكتروني، في أسئلة مقالي ولا لأ، وكل الكلام الظريف ده، استعد لكل حاجة وتوقع كل شئ.

8)عدم تنظيم الوقتي عتبر تنظيم وإدارة الوقت من أهم الأشياء التى يمكن ان تفعلها خلال الحياة الدراسية.فكلما كنت أفضل فى إدارة وتنظيم وقتك كلما رأيت نتائج افضل.

ولكن للأسف يجد الكثير من الطلاب صعوبة فى تنظيم الوقت وإدارتة ، ولكن يجب عليك أن تستثمر جزءاً من وقتك فى البحث عن كيفية تنظيم وادارة الوقت وذلك لخطورة هذا الأمر ومدى أهميتة

القرارات بتتغير دايمًا ممكن ينزل قرار ويغيره ليلة الامتحان 3 الفجر زي ما عمل مع أولى وتانية ثانوي  ..


والله المستعان.

ازاي أخطاء طالب ثانوية عامة بيقع فيها في آخر 90 يوم

https://youtu.be/U81Hii4gYMY

تعرفنا علي اخطاء الثانويه العامه....

آخر أخبار نظام الثانوية العامة الجديد 2021 اليوم

نظام الرسوب في الثانوية العامة 2021 في مصر

تقسيم الثانوية العامة إلى سنتين 2022

نظام الثانوية العامة الجديد 2022 اليوم السابع

هل يوجد رسوب في النظام الجديد 2022

نظام الرسوب فى الثانوية العامة 2021 اليوم السابع

استنفاذ عدد مرات الرسوب في الثانوية العامة

هل يوجد رسوب في النظام الجديد

افضل كورسات البرمجه من الصفر


تعليقات