قد يعجبك

هل تصدق إحدى هذه الأكاذيب السبعة


 ليستة ب 7 حاجات كنت فاهمهم غلط عن الدنيا

عمليات البحث ذات الصلة
مشاريع السيسي 2021
رقم تليفون الرئيس عبد الفتاح السيسي
كلمة الرئيس السيسي منذ قليل
اقتباسات طوق الياسمين
قصر الرئيس السيسي الجديد
آخر قرارات الرئيس السيسي اليوم
افتتاح الرئيس السيسي اليوم
زوجة السيسي الثانية

1- فيه نوعين من الناس غني أو فقير

طلع في النهاية قرار واجتهاد ، عايز تكون على انهي ناحية ؟ طلع فيه عدل وطلع فيه سعي وطلع فيه قرارات هي اللي بتحدد النتايج اللي بتوصلها. قدرتك على انك تكمل وتستمر هي اللي بتفرق في النهاية.


2- الحال واحد

مفيش حاجة في الدنيا ثابتة.. سواء كان مادة أو حالة نفسية أو حالة اجتماعية.. اتعلمت اني يبقى عندي مرجعية ثابتة تسندني لما الدنيا تتلخبط حواليا والامواج تعلى وتهدى . ومفيش غير حاجة واحدة بس تعتبر مرجعية ثابتة .. ربنا. مهما غبت عن المرجعية أو مهما قصرت تجاهها . بكتشف دايما ان المرجعية مبتاخدش مني موقف أو بتتغير بسببي . هي دايما موجودة وثابتة وهتعينني حتى ولو نسيتها بعدين في وقت السلم.


3- الناس بتتآمر عليا

محدش بيصحى من النوم وبيقرر انه يضايقك أو يإذيك، كل فكرة في دماغك هتتحقق برضه في دماغك . هتشوف بعينك اللي عقلك صنعه في دماغك من معاني. لكن في النهاية الناس غلبانة . مش كلهم بيعرفوا يعبروا عن اللي جواهم بطريقة سليمة. بس على الاقل فيه غيرهم تقدر تحاوط نفسك بيهم دايما. الناس مش شريرة . الناس بس عندها طموحات ورغبات وأحلام .. كل واحد عايز يوصل بالطريقة اللي هو شايفها سهلة بالنسبة له. يمكن تتعارض معاك بس في النهاية كلهم خير .

 

4- اتعب علشان ترتاح بعدين

محدش بيتعب علشان يرتاح .. لو تعبت وانت بتعمل حاجة ، نفس الحاجة ديه هتكون مصدر تعبك طول عمرك .. اما ترتاح من البداية للنهاية او تدور على طريقة تخليك توصل برضه وانت مرتاح .. احنا جايين نلعب ونرتاح مش نفرهد نفسنا .

 

5- الناس القديمة فاهمة أكتر

كل انسان عنده وعي خاص بيه، ومحدش بيتولد بميزة زيادة أو مش موجودة في باقي بني البشر، لو حد من القدامى فهم بطريقة محددة ، ده مش معناه انك تغمض عينك وتمشي وراه . جرب تفهم بطريقتك . طالما فهمك هتحتفظ بيه لنفسك ومش هتفرضه على الناس التانية. انت كمان بتفهم . متصدقش حد يقولك انت لسة صغير او انت مش دارس او مش فاهم حاجة. دلوقتي كل حاجة وكل معلومة تقدر توصلها بسهولة ومجانا . بس علشان ده يحصل .. ارجع للنقطة الأولى.


6- محدش بيمشي من الدنيا واخد حاجة معاه

لا بياخدوا ، بياخدوا مكان في قلوبنا ، او بياخدوا حياتنا لو ماتوا وكانوا السبب في دمارنا الشخصي. يقدروا ياخدوا ارواحنا واحلامنا وهما تحت التراب . يقدروا ياخدوا سعادتنا معاهم . يقدروا ياخدوا فلوس لو معدلوش في حياتهم . يقدروا ياخدوا سمعتهم او بصمتهم أو نور مرافقهم وكله على حسب أعمالهم. الناس بتمشي من الدنيا وهما معاهم حاجات من الرحلة. بس انت اختار تحب تاخد معاك ايه.


7- على أد لحافك مد رجليك.

ارمي اللحاف لو مش على أدك ، ديه مشكلة اللحاف لو صغر عليك. مش مشكلتك انك كبرت ورجلك طولت .. على أد رجليك اختار لحاف ولو ملاقيتش ارمي اللحاف ، أحلامك هتدفيك وهتوصل

ويومكم أجمل من يومي

الاكاذيب الشائعه

اهم تجميعه كورسات وماتيريال لطلبه وخريجين كليه تجارة اضغط هنا https://bit.ly/3s1jEyN

عمليات البحث ذات الصلة

مشاريع السيسي 2021

رقم تليفون الرئيس عبد الفتاح السيسي

كلمة الرئيس السيسي منذ قليل

اقتباسات طوق الياسمين

قصر الرئيس السيسي الجديد

آخر قرارات الرئيس السيسي اليوم

افتتاح الرئيس السيسي اليوم

زوجة السيسي الثانية

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -