قد يعجبك

ال soft skills اللي المفروض تتعلمها في 2021


 ال soft skills اللي المفروض تتعلمها في 2021

عمليات البحث ذات الصلة
أنواع القدرات الشخصية
خصائص المهارات الصلبة
أهم مهارات Soft Skills
أنواع ال skills
أمثلة Soft skills
ماتريال Soft Skills
دورة Soft Skills
Soft skills كورس pdf

 ايه هي أهم ال soft skills اللي المفروض أتعلمها في 2021؟

قبل اي حاجه لازم تعرف يعني ايه Soft Skills

• أنا بسمع الكلمة دي كتير؛ لكن معرفش معناها ايه؟!

- طب ببساطة .. ال soft skills معناها المهارات اللي بنحتاجها في علاقاتنا مع الأشخاص، ونستخدمها في حياتنا عامة، وأحيانا بيسموها "مهارات التعامل مع الآخرين" أو "المهارات الاجتماعية"، ودي بتحتاج تدريب ومجهود كبير جدا عشان تثبت إنها عندك؛ لأنها مش بتتقاس بامتحان أو بالأسئلة؛ لكن بتظهر في تعاملاتك مع الناس وصحابك.

- في مصطلح تاني بقى اسمه Hard Skills ، ودة معناه المهارات المحددة اللي بتحتاجها للقيام بوظيفة ما، وبتكون هي المهارات الأساسية والضرورية اللي هتحتاجها في شغلك، وممكن يتحدد مستواك فيها على أساس امتحان.

• طب ايه هي أهم ال soft skills اللي المفروض أتعلمها ؟

- من الصعب إننا نحكم على skill معينة بإنها أهم من غيرها، لكن في شوية skills أساسية ومهم إنها تكون عندك بالذات لو مقدم على شغل جديد، زي :-


‏(1) Communication Skills :

- مهارات الاتصال من المهارات الأساسية والمهمة جدا، وبتكون مطلوبة في إعلانات الوظائف، والأشخاص اللي عندهم مهارات اتصال جيدة بيقدروا يكونوا علاقات ويحولوا علاقاتهم البدائية لعلاقات طويلة المدى، حاول دايما إنك تستمع للآخرين واتكلم معاهم، لو بتتكسف في وقت فراغك حاول تتمرن كتير عشان تتغلب ع الموضوع دة وتقدر تتواصل مع أشخاص من خارج محيطك.


‏(2) Making Decisions :

- مهم جدا تكون قادر تتخذ قرارات، أيا كان الفعل اللي هينتج عن قرارك لكن الأهم إن تتخذ القرار وتشتغل عليه.

‏(3) Self Motivation : 

- لازم يكون عندك حماس ودافع ذاتي من نفسك، يعني متستناش حد يشجعك عشان تعمل حاجة معينة، دايما الشخص اللي بيكون عنده تشجيع ذاتي لنفسه بيكون إيجابي ومرن في التعامل وعنده القدرة على التكيف مع التغيير.

‏(4) Leadership Skills : 

- مش سهل إنك تكون قائد ناجح، في كورسات كتير بتتعمل عشان تكور مهارات القيادة عندك، لو حابب إنك تكون قائد في شغلك حاول تطور من أسلوب القيادة الخاص بيك عشان توصل لقيادة إيجابية وفعالة.

‏(5) Team-Working Skills : 

- أكيد مش هتشتغل طول عمرك لوحدك، فيه شغل بيلزم عليك إنك تعمله في تيم، وعشان تكون قادر إنك تتعامل في تيم، مهم إن يكون عندك مهارات تواصل كويسة وكمان مهارات استماع للغير عشان تشتعل بشكل كويس في التيم .

* عشان كدة وأنت لسة في الكلية من دلوقتي بتلاقي كذا مشكلة عشان تعمل project واحد بس مع تيم؛ والمشاكل دي بتكون نتيجة إن معظم اللي في التيم معندهمش مهارة إنهم يتعاملوا في جروب، مش بيكونوا مرنين ومعندهمش القدرة على تقبل آراء بعض.

‏(6) Creativity and Problem Solving Skills : 

- الإبداع والقدرة على حل المشاكل من المهارات المهمة جدا، ولازم تحاول إنك تطورها دايما، لأن في ناس معتقدة إن الإبداع بنتولد بيه مش احنا اللي بنعمله، ودة مش صح كلنا عندنا درجات من الإبداع بس المهم إننا نشتغل عليها ونطورها.

‏(7) Time Management and ability to work under pressure : 

- إدارة الوقت، والتعامل مع الضغط حاجتين بيكملوا بعض، وبيكونوا مهمين جدا للموظفين للتأكد إن الشغل ماشي مظبوط وبيتم انجازه.

- طبعا مش دي كل المهارات اللي المفروض إنك تطورها بس، في مهارات تانية كتير على حسب احتياج كل شخصية، لكن دول الأساس اللي هتحتاجه في شغلك، في كليتك، وفي حياتك عامة.


اهم تجميعه كورسات وماتيريال لطلبه وخريجين كليه تجارة اضغط هنا https://bit.ly/3s1jEyN

عمليات البحث ذات الصلة

أنواع القدرات الشخصية

خصائص المهارات الصلبة

أهم مهارات Soft Skills

أنواع ال skills

أمثلة Soft skills

ماتريال Soft Skills

دورة Soft Skills

Soft skills كورس pdf


تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -