قد يعجبك

كيف تنتقل من الضعف الى القوه؟ رحلة الانتقال من الضعف الى القوه؟

 كيف تنتقل  من الضعف الى القوه؟ رحلة الانتقال من الضعف الى القوه؟ 





كيف تنتقل  من الضعف الى القوه؟ رحلة الانتقال من الضعف الى القوه؟

المقدمة :

رحله الانتقال من الضعف الى القوه هي رحله من كلمتين فقط ولكنها رحله شاقه. 

كثير من الناس يعرف ان لديه مشكله معينه ولكن لا يعرف كيف يحلها في دراسه لجوزيف جريني نشرها في HARVARD BUSINESS REVIEW تقول "97٪ من الناس يعرفون مشكلاتهم ولكن لا يعرفون كيف يحلون تلك المشاكل". 

الناس عارفه هي مشكلتها اي؟ مش محتاج مصحح او حد يتفلسف عليهم! عارفين انهم مثلآ عندهم مشكله في التحدث أمام الجمهور، خوف من نقاش مشاكل حساسه مع أشخاص قريبين منهم عندهم خوف او مشكله في التفاوض.

الناس تعرف مشاكلها ف 97٪ من الناس تعرف مشاكلهم بدون ما تتفلسف عليهم.

بينما في دراسه اخرى او مسح اخر فقط 10٪ من الموظفين اللي بيتلقوا تعليقات Feedback بشأن مشكله معينه تعليق سلبي علي سلوك سلبي عندهم فقط 10٪ يستطيع تحسين تلك المشكله بسبب هذا التعليق االسلبي في العام المقبل.

فمثلا في تقييم هذا السنه وجد تقيم مكتوب مثلاً في انه عنده ضعف في جذب عملاء جدد للشركة السنه القادمه في التقييم فقط 10٪ من الموظفين يستطيع تحسين تلك المشكله.

فالناس مش سهل عليهم انهم يحولوا نقاط ضعفهم الي قوه بالرغم من معرفتهم بنقاط الضعف هذه. 

في هذه المقال هنشارككم تجربه شخصيه للدكتور ثابت حجازي  كمان هنشارككم شويه نصائح تساعدكم في الانتقال من مرحله الضعف الى القوه في اي مجال.


1/ حدد نقاط ضعفك بناء على موقف حدث او سيحدث في المستقبل :

وهذا يحدث عن طريق العصف الذهني، اقعد مع نفسي قعدت صلح واشوف نقاط ضعفي اي بناءاً علي موقف، ومش كل نقاط الضعف اللي تقابلني اشيل هم حلها خالص! 🤗، ولكن ابقي عارفها، واذا كانت هذه نقطة الضعف اتعامل معاها او أتعرض ليها بشكل مستمر هي اللي اعمل علي حلها. 

مثلا اذا انا كشخص عارف اني مش هقدر اجري 2 كيلو متر متواصل هذه نقطه ضعف ولكنها ليست مهمه لانه انا مش بلعب في سباق يحتاج مني اني اشتغل عليها. فهذه المشكله ابقي عارفها كمشكله ولكن لا اعطي لها اي اهميه ولا اشغتل عليها. 

بمعني لا يجوز ان نفتح الباب لكل نقاط الضعف اللي تقابلنا، لاننا هنلاقيها كتيره كتيره جدا كمان وساعتها هنبقي سلبيين ومش شايفين غير النقص اللي فينا بس. 

لان الله عز وجل قال " وخلق الإنسان ضعيفا" سورة النساء. 

فانا كإنسان فيه عندي نقاط ضعف مره كثيره ولا يعقل اني اعمل قايمه بكل نقاط ضعفي واقعد عمري كله اشتغل عليها، ولكن هناك نقاط قوه اولي اني اتعامل معاها واشتغل علي تطويرها والله سبحانه وتعالى يقول " لقد خلقنا الإنسان في أحسن تقويم " عندك نقاط قوه اشتغل عليها احسن ما تضيع وقتك علي كل نقاط ضعفك. 

فاول نقطه لا تشتغل علي كل نقاط ضعفك، لن تستطيع حلها لازم تختار نقطة ضعف ب تواجهك في المستقبل مثلا عندي خوف او مشكله او ضعف في التحدث أمام الجمهور وعندي موقف بعد مده مثلا شهرين بيتطلب مني اني اتحدث امام الجمهور ففي هذه الحاله، هذه هي نقطه الضعف اللي المفروض احطها في الفعل واشتغل عليها. 

2/ المشاعر المحيطه :

قبل ما نعرف ازاي نتعامل مع نقطة الضعف بعد ما حددنها لازم نعرف المشاعر المحيطه، المشاعر المحيطة بأي نقطه ضعف غير المشاعر المحيطه بأي نقطه قوه. 

فالمعروف والطبيعي اني لو تعرضت لموقف هو نقطة قوه بالنسبه لي فالمشاعر المحيطه هتكون فرح علي عكس لو تعرض لموقف انا عارفه انه هو نقطه ضعفي فالمشاعر المحيطة هتكون سلبيه ولا تطاق بالمره. 

فقبل كل شيء لازم اتعامل مع المشاعر المحيطه لنقط الضعف هذه.  

كيف اتعامل مع مشاعري المحيطه بنقطه الضعف هذه :

خفف من حدتها ايوه! 

ازاي؟ بالكلام 

تحدث مع نفسك، انه اذا اتحلت هذه المشكله انا لن احصل علي جائزه! واذا ما انحلت مارح يصير لي شيء واذا صار ف الدنيا لا تقف علي احد. " إنك ميت وأنهم لميتون" فاسوء شيء اذا صار هو الموت، وهذا امر لازم نبقي متقبلينه لان الدنيا لا تقف على احد. ودا يجي عليك باحساس من الراحه. 

حقيقي لما نستحضر هذا المعني هيجينا احساس ان مشكلتنا ليست كبيره. 

فاتعامل مع المشكله ببساطه، وافكر كيف احلها؟ واذا انحلت خير 😊 واذا ما انحلت فخير😊 لانه هتعدي زي ما غيرها من المشاكل  عدت. 

لكن رفع سقف توقعاتك والتعامل مع المشكله بحماس خطأ؟! 😕 لانه اذا لا قدر الله ما انحلت راح تحزن عليها، لذلك تعامل مع جميع مشاكلك ونقاط ضعفك اللي تحتاج ان تشتغل عليها بأريحية. 

بعد تحديد المشاعر المحيطه ومعرفه كيفية التعامل معاها والتقليل من حدتها. 

انتقل علي الخطوه الثالثه.. 

3/ الانتقال إلى الممارسات المعتمده : 

هذا المصطلح اللي أطلقه عالم نفس سويدي يسمي اندروز الكسون، اكتشف انه منحني التعلم يزداد صعوده يعني يصير عالي جدا ، اه صح صح، انت مش هتحل نقطه الضعف اللي عندك الا بالتعلم، المهم عالم النفس هذا لقي ان منحني التعلم يزداد صعوده بشكل غير طبيعي لمل تمارس ما يعرف الممارسات المعتمده. 

ماهي الممارسات المعتمده؟ 

الممارسات المعتمده هي معادله مكونه من ثلاث اشياء. 

وهي انك تخطط لوقت او تهيئ الظروف لوقت قصير انت متفرغ فيه + تركيز غير طبيعي + ظروف شبه حقيقة. 

مثال للتوضيح :

احمد شخص عندخ برزنتيشن بعد شهرين مثلا هيقدمه امام الاداره وهو عارف انه عنده نقطه ضعف من التحدث أمام الجمهور، لازم هنا يمارس الممارسات المعتمده. 

كيف؟ 

باتباع الخطوات :

1/ يخصص وقت : مش هيقدر يحل المشكله وهو مش مديها وقت، فإذا قرر مثلا انه يديها وقت ولو ساعه من اسبوعه يتدرب فيها علي التحدث أمام الجمهور. 

2/ التركيز : عايز تحقق المعادله يلزمك تركيز، مش هتقدر تحل المشكله وانت مشتت مره في التليفون ومره في الأكل وشويه في الشرب تؤ هذا الوقت يلزمه تركيز. 

3/ ظروف شبه حقيقة :

اتعلم المهاره الحقيقة بالفعل، اشوف كورسات تقدر تساعدني في تعلم المهاره اطبقها خلال الساعه اللي حددتها، واللي منعت فيها كل ما هو مشتت ليا واتخيل اني اتحدث امام جمهور امام مديري وزملائي في العمل او جلسه تري الموضوع هيكون تخيل وهيكون فيه صعوبه، في الأسبوع التاني هيبقي احمد اكثر تمكنا وهكذا جلسه كل اسبوع لمده ساعه مع تركيز و ظروف شبه حقيقه عن طريق التخيل او حتي انه يعمل البرزنتيش امام صديق عمل هو يرتاح ليه.، هيلاقي عقله تعامل خلاص مع المشكله. 

وبقي متمكن من الموضوع، كمان هيلاقي الرهبه او الخوف اللي عنده قل. 

4/ العلاقات : 

العلاقات تعلمنا الكثير، زي ما بنقول الصاحب ساحب او امشي مع الكبير تكبر وامشي مع الصغير تصغر او قولي من تصاحب اقولك من انت ،

الرسول صلى الله عليه وسلم يقول " مثل الجليس الصالح الجليس السوء كحامل المسك ونافخ الكير " حامل المسك هو بائع العطور ونافخ الكير  هو الحداد. 

حامل المسك اما ان يعطيك او تشتري منه او تجد منه ريح طيب ونافخ الكير اما ان يحرق ثيابك او تجد منه ريحا خبيثه. 

فكذلك العلاقات، تري احنا بنتاثر مهما ادعينا العكس، مهما قولنا اننا اقوياء ومش هنتاثر ب أصدقاء السوء احنا بنتاثر، يمكن التأثر نكتشف متاخر لكن احنا حرفيا قاعدين نتاثر من أصدقاءنا عشان كدا لو عند قرار واحد ليك فيه حريه الاختيار، فاسلم قرار او اختيار انك تشوف مين اللي ينفع يكون صديقك ويرفع منك وترفع منه. 

فذلك انتبه، واعرف ان قرار انك تختار علاقات لكن مش قرارك اللي هيجي بعدها. 

 المقصود انك تمشي مع واحد نقطه الضعف اللي عندك هي نقطه قوه عنده، هيعديك، هي عدوي حقيقة تحدث، عن طريق فكره عن طريق قصه هو هيعديك باي اسلوب كان. 

اتمني ان شاء الله ان مراحل الانتقال من الضعف الي القوه تكون فادتك وانك تقدر تطبيقها، اولها انك تحددها وتعرف اي من نقط الضعف اللي المطلوب منك اتك تشتغل عليه عشان انت معرض لهذه النقطه في موقف معين، تعرف المشاعر المحيطه وتعرف ازاي تتعامل معاها، تشتغل عليها عن طريق معادله الممارسات المعتمده، وتبني علاقات جيده مع أشخاص لديهم قوه في نقاط ضعفك لكي تكتسب منهم المهاره. 

واخيرا وكالعادة هتلاقي هنا مقالات ممكن تفيدك: 

  • دليلك لتحقيق الحريه الماليه من هنا 
  • عمرك 20 سنه ابدا مشروعك!  من هنا 
  • كورس بوربوينت مميز مجانا مع تحميل الملفات هتلاقيه هنا 
  • كورس المحاسبة المالية اونلاين بشهاده معتمده من هنا 
  • تحميل ٤٥٠ قالب بوربوينت مجانا هتلاقيه هنا 
  • اقوي محاضرات وTED Talks ملهمه فعلا موجود هنا 
  • ولا تنسي الاستفادة من قناة ثابت حجازي من هنا 






تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -