القائمة الرئيسية

الصفحات

ازاي تبني عقل قوي ؟ قوي عقلك؟ كيف تبني عقلا قويا ؟

 ازاي تبني عقل قوي ؟ قوي عقلك؟

ازاي تبني عقل قوي ؟ قوي عقلك؟ كيف تبني عقلا قويا ؟ خطوات عملية لتقوية عقلك وجعلك أكثر تركيزاً؟. لماذا تحرص على تقوية عقلك ؟ طرق مجربة تساعد علي التركيز!

كيف تبني عقلا قويا؟

مقدمة

كلنا بلا استثناء بنحب أن يكون جسمنا قوي متناسق جذاب سليم وجميل المظهر، لكن عدد قليل مننا اللي بيحب أنه يكون عنده عقل قوي ، واقل اللي بيحرص علي أنه يقوي عقله .

في هذه المقالة سوف نوضح كيف تبني عقلا قويا ؟

 كيف تبني عقلا قويا ؟ خطوات عملية لتقوية عقلك وجعلك أكثر تركيزاً؟. لماذا تحرص على تقوية عقلك ؟ طرق مجربة تساعد علي التركيز!

ازاي تبني عقل قوي ؟

لو انت عارف إجابة سؤال ازاي ابني جسد أو جسم سليم ، فالاجابة علي ازاي ابني عقل سليم مشابه تماما.

سوال ازاي ابني جسم سليم ؟

إجابته في الغالب بتكون عن طريق الإهتمام بالرياضة اتباع نظام غذائي سليم ، مع الإستمرار بحصل علي جسم جذاب وصحي .

وسؤال ازاي ابني عقل سليم؟

 فإجابته في التمارين والحفاظ عليه عن طريق اني اخد بالي انا بدخل اي في عقلي ، اي المعلومات اللي بتعرض ليها كل يوم؟ .

وفي المقالة دي هنتكلم عن تلات عوامل رئيسية متجمعه مع بعضها هتخلي عقلك قوي 👏

وهي بالترتيب التغذية،التمارين ، الراحة، العوامل دي مع بعضها تضمن ليك جسم صحي وإذا طبقتها علي عقلك هتضمن ليك عقل صحي . فيلا نبدأ

العوامل التلاته لبناء عقل قوي!

أولاً تغذية العقل !!!


ازاي تبني عقل قوي ؟ قوي عقلك؟ كيف تبني عقلا قويا ؟ خطوات عملية لتقوية عقلك وجعلك أكثر تركيزاً؟. لماذا تحرص على تقوية عقلك ؟ طرق مجربة تساعد علي التركيز!


عقلك بيأكل كل حاجه حقيقي، كل حاجه حرفياً ، كل اللي بتشوفه وكل اللي بتسمعه كل اللي بتقرأه كل اللي بتفكر فيه عقلك بيأكله .

فلو انت عايز يكون عندك عقل قوي فالخطوة الأولي هي التحكم في ماذا ياكل عقلك؟ يعني ماذا يسمع ؟ ماذا يري؟ ماذا يقرأ؟ كيف يفكر؟

لأنه من البديهي أننا نعرف اننا بنتأثر بالاشياء اللي بنتعرض ليها، بحلوها بمرها، حتي لو أنا وأنت رافضين الشيء اللي بنتعرض ليه ! احنا بنتأثر 🤗

وانك تكون عارف أن الشيء دا مفيد والشيء دا ضار مش كفاية في انك تحافظ على عقلك

لأن بطبيعة الحال كلنا عارفين أن الأكل من الشارع غلط ، مؤذي وصار ومع ذلك وكون أننا بنأكل مع العلم أنه ضار مش حماية لينا من الزيادة في الوزن.

فإنك تتعرض لأي فكرة أو موضوع بشكل متتكر مع الوقت عقلك هيصدقها ويؤمن بيها "إلا ما رحم ربي طبعاً" او علي الاقل تبقي بالنسبة ليه مقبولة ومافيش اي نوع من الإنكار أو الصدمة لما يتعرض ليها أو لحاجه مشابه.

ليه بنتأثر ؟

خلونا نضرب مثال عشان نفهم الصورة بشكل أوسع ، لما بتشوف فليم خيال علمي اللي بيبقي مليان بالشخصيات الخارقة للطبيعة زي الناس اللي بتطير أو بيعملوا اي شيء خارق، انت بشكل لا إرادي بتنحي عقلك علي جنب اللي بيرفض وجود شيء زي كدا بس عشان تستمتع بالتجربة.

وانت بكدا بتوقف الجزء التحليلي من عقلك وبتسمح للعاطفة أنها تاخد المساحة كامله، بتالي بتصدق كل اللي بتشوفه أو بتتعرضله وبتتفاعل معاه ودا كفيل،.... كفيل أنه يخليك تتقبل بعض الأفكار المنحرفة زي أنك تتعاطف مع الشخصية الشريره لمجرد أن حبكة الفليم مكتوبة ومتصورة بشكل يخليك تعتقد أنه مجني عليه وليس الجاني.

ما الحل؟

اللي عايز ينبي جسم سليم عن طريق اتباع حمية غذائية في الغالب بيحضر هياكل اي الأول ودا عشان مايوقعش في فخ الاكل السريع وانه يستسهل وياكل من الشارع لما يكون جعان.

فلو محضر هياكل من أكله ولو مش محضر هينزل يجيب اكل من الشارع ودا وحش عشان جسمه ونظامه الغذائي.

وبالظبط دا اللي مفروض يحصل لعقلك، انك تحدد هتاكل اي معلومات انهارده شيء مهم وهيفرق في صحة عقلك وتركيزك.

– سواء كانت المعلومة دي كتاب تقرأه فيلم تشوفه بودكاست تسمعه. مهم انك تحدد المعلومة 👌

– كمان مهم انك تعمل زي قائمة بالافلام اللي حابب تشوفها وبالكتب اللي حابب أنك تقرأها وبالمراجعات بتاعت كل كتاب أو فليم أو بودكاست في قائمة أو مكان تقدر ترجعله بسهوله .

– يفضل انه يكون عندنا رصيد من المحتوى الوثائقي، لأن الافلام الوثائقية بتقوي المعرفة بشكل كبير جداً خصوصاً لو اخترنا محتوي وثائقي بيتناسب مع اهتماماتنا ومجال دراستنا وعملنا.

-معظمنا بيفتح يوتيوب عشان يشوف فيديو معين يبص يلاقي نفسه اتسحل وفي الآخر ماحققش الهدف اللي داخل عشان علي اليوتيوب، وكحل ممكن نستعين بتطبيق للمحتوي اللي بتشوفه فلو مثلا بتابع قناة ابراهيم عادل ممكن تنزل التطبيق عشان مايحصلش نوع من التشتت عشان ماتتسحلش، بس لو كان المحتوى اللي بتابعه مالوش تطبيق ومصدرك الأول والآخير هو اليوتيوب كبلات فورم فساعتها الحل بيكون انك تدخل علي تبويب الاشتراكات عشان لما تتعرض لمحتوي تتعرض لمحتوي أنت متابعه تتعرض لمحتوي يهمك، ودا هيقلل من انك تضيع وقت في اللاشيء حرفياً.

وأهم شيء انك ترتب أولوياتك صح وأنك تشغل وقتك في اللي ينفعك ويضيف ليك وللإنسانية، وانك يكون عندك خطة بديلة لوقت فراغك عشان مايتولدش عندك مساحة من الفراغ تعرض عقلك لاي حاجه ممكن تاخد من صحته وطاقته.

العامل الثاني: التمارين

ازاي تبني عقل قوي ؟ قوي عقلك؟ كيف تبني عقلا قويا ؟ خطوات عملية لتقوية عقلك وجعلك أكثر تركيزاً؟. لماذا تحرص على تقوية عقلك ؟ طرق مجربة تساعد علي التركيز!



التمارين تتمثل في الاستمرارية انت خلاص عرفت بدخل عقل اي منوتغذية العقل وعرفت انه مهم تاخد بالك وتعمل كنترول علي كل معلومة ، اتمرن بقي يا معلم.

مش معني أنك عرفت نظام غذائي سليم يبقي هتخس أو هيكون عندك جسم سليم لا إطلاقاً ، لأنك لو ما استمريتش علي النظام دا ادي دقني أن فلحت وخسيت 😂👋

وعلقك أو علقنا زي كدا لازم نعمل تكرار أو استمرار في نوعية المعلومة اللي بتدخل عشان يعرف جوانبها المختلفة وبالتالي يقدر يطور منها.

وتقدر أنت تبقي صاحب العقل السليم.

والتكرار أو الاستمرارية بمثابة أو زي تمرين بتدرب عقلك عليه .

فلو قررت انك هتدخل معلومه مفيده لعقلك عن طريق القراءة فإنك تحط خطة للقراءة دي تغذية انك تمشي عليها دا تمرين .، وبالمناسبة في مقالة كتبتها قبل كدا عن كيف نقرأ؟ وماذا نقرأ؟ كيف نقرأ وهتلاقيها هنا وهسيبها في اخر المقال.

فمرن عقلك صح عشان تحصل علي النتيجة اللي عايزها الا وهي بناء عقل سليم وقوي .

العامل التالت الراحة

ازاي تبني عقل قوي ؟ قوي عقلك؟ كيف تبني عقلا قويا ؟ خطوات عملية لتقوية عقلك وجعلك أكثر تركيزاً؟. لماذا تحرص على تقوية عقلك ؟ طرق مجربة تساعد علي التركيز!

يمكن نستعرب مرحلة الراحة أو أن الراحة العامل التالت لبناء عقل قوي ، بس حقيقي الراحة مهمة وهناخد الأكل كمثال بردوووو 🤗

 خطوات عملية لتقوية عقلك وجعلك أكثر تركيزاً؟. لماذا تحرص على تقوية عقلك ؟ طرق مجربة تساعد علي التركيز!

لو انت عمال تأكل تاكل تأكل هيحصل ايه، انتفاخ دا طبيعي هتحس بوجود حالة من الرغبة في التقيو ودا طبيعي المعدة استكفيت بزيادة.

وعقلنا لو مش ريحناه هيحصله error ودا طبيعي, بل إن ممكن جدا يحصل لبس للمعلومات عندنا من كترها، عشان كده فترة الراحة مهمه.

ممكن تاخد فترة الراحة دي في مراجعة ماسبق التمرن والتغذية عليه زي أنك تقرأ كتاب سبق وقراته قبل كدا.

بس الافضل انك تاخد راحة حقيقية.

اتمنالك التوفيق وطالما وصلت لحد هنا يبقي لازم تعرف أن المقالة ديجزء كبير منها مقتبس من قناة دروس اونلاين والباقي رأيي الشخصي.

لينك الفيديو المقتبس منها المقالة دي هنا ولينك قناة دروس اونلاين هنا.

مقالات تهمك

واخيرا بعض المواضيع اللي احب جدا إني ارشحها :

كيف تقرأ وماذا نقرأ كيف نقرأ ونستنتج الموضوع دا رهيب وهيفدك جدا هتلاقيه هنا

ازاي تحسن مهاراتي القراءة والاستماع الموضوع دا بنتكلم فيه عن خطوات وطرق لتسحين مهاراتي القراءة والاستماع وكمان بنوضح ليه القراءة والاستماع تقدر تقرأ الموضوع من هنا

البرمجة افهم برمجة ما هي البرمجة؟ الموضوع دا مدخل بسيط جداً للبرمجة هتحبها حقيقي المقال موجودة هنا


تعليقات