قد يعجبك

كل ما يخص مستقبلك المهني

                        كل ما يخص مستقبلك المهني



اللي يمشي عليك ميمشيش على غيرك ، الخطوط العامة اللي بتتطبق على كل الناس هتهمك و تفيدك في حياتك المهنية. لكن وانت بتطور من نفسك ، لازم تشتغل على خطة مخصصة ليك انت. و في البوست دة هقسملك الناس حسب سنوات الخبرة ممكن يحتاجوا ايه للتطوير من حياتهم المهنية.

مهنة مبكرة (0-5 سنوات)

 تعتبر المرحلة الحالية حجر الأساس للنجاح على المدى الطويل. التركيز على بناء مهنية وشبكة قوية واكتساب مهارات ومعارف جديدة وتحديد المجال اللي هتقدر تحقق فيه نمو ، خلال فترة زمنية معينة تكون قد وصلت إلى هدفك من الكارير أو تكون مستعد للمرحلة الجاية.
- أول خطوة وانت لسة خارج الكلية ، قبل ما تتصدم في الواقع.
- احضر اكبر عدد ممكن من الدورات التدريبية في مجالك ودة هيعمل لسيرتك الذاتية وزن بداية حياتك و يحسن فرصك في الشركات الاكبر. و كمان هيزود دايرة علاقاتك في مجالك من بدري.
- تطوع في مشاريع جديدة لاكتساب الخبرة ، اكيد لو حالي سيرتين ذاتيتين لاتنين حديثي التخرج ، واحد اخد خبرة في مشاريع و التاني معملش ، الكفة هتميل ناحية اللي شاف واشتغل قبل كدة
- احضر كل الايڤنتات الممكنة في مجالك. افرك كتير و انت لسة عندك طاقة

متوسط ​​الخبرة (5-15 سنة)

في المرحلة المهنية ، غالبا ما تستخدم في مرحلة التعلم من البحث. أفلاح من النور في الأساس اللي بنيته في السنين اللي فات ، مع اكتشافك بقا للحتة اللي هتتميز فيها في مجالك. و مينفعش تتأخر في اكتشاف الحاجة دي لأنك هتحتاج تطورها خلال فترة المنتصف دي.

- ركز في الدرجات العلمية أو الشهادات. لو انت بتجهز نفسك لوظايف ادارية كمثال خد MBA. لو الجزئية اللي انت شغال فيها محتاجة فنيات اكتر يبقا شهادة مهنيةها زي CFA للناس اللي شغالة في التحليل المالي.
- فرصتك تدور على الأدوار القيادية أو المشاريع الاستثمارية أو المشاريع
- وسع شبكتك المهنية اكترو اهتم بلينكدان شويتين تلاتة عشان صناع القرار في الشركات يألفوا وجودك ، دة هيسهل عليك كتير بناء العلاقات.
- الفرص التي تم طرحها في مكان العمل. و على حسب ال المصداقية اللي بنيتها في بالقليل.

مرحلة القادة (15+ سنة)

نقدر نسميها التصفيات ، الأدوار عددية. الشركة ممكن يبقا فيها عشر الاف موظف صغير ، بس هو CEO واحد. و هو دة الكرسي ال انت عايزه. الكراسي اللي فوق دي هاتكون بس للي عرف يبني صح في اللي فات ، اللي مبيلاقيش ، مكان ، معندوش ، لأنه يعوض هياخد كتف غير قانوني ، أو هيحبط ، يفكر في التقاعد. 
اللي اصعب ان فيه ناس واخدة شهادات و خبرات و عملت انجازات يخلدها التاريخ و تكتب بحروف ذهب بس مبيعرفش يعبر عندة سواء في سيرته الذاتية او التواصل الاجتماعي و الاجتماعي او حتى لما بيقابل حد. و للأسف بيلاقي نفسه بيتعامل النوع الأول اللي معملش حاجة ، في الغالب هيلاقي ناس اقل منه في الخبرة والمهارة خدت الاماكن اللي تناسبه علشان بس هو معرفش يعبر عن نفسه كويس.
يعمل ايه؟

خطوات للتقدم 

- على عكس ما كل الناس هتشجعك على الاستقرار ، انا هشجعك انك تتحرك اكتر و تحاول تتنقل و تنقل من مكان لمكان احسن. هيبقا عندك علاقات اكتر ، و ناس اكتر تشوف انجازاتك بتتعمل تحت رايتك في كل حتة.
- انت خبر تعلم الأحيال الجديدة. او انك تقدم استشارات في شركات. لو بتسوق لنفسك هوية ثابتة.
- ابدأ ادعم الناس الصغيرة ، متعرفش مين هيكونله دور في ترشيحك لأماكن تانية بعد كدة.
- استعد للتقاعد. و دي مش حاجة وحشة. بس قريب هتحتاج ترتاح. ولازم تكون حوشت مبلغ حلو او بقا عندك حاجة بتعملك دخل حلو يخليك تستمتع اكتر بلا قلق. فابدأ جهز لدة من دلوقتي
اخيرا. تظهر لوظيفة ، وظهرت لصناع القرار و مسئولي التوظيف طول الوقت. محتاج تبني اسم في مجالك. محتاج لما تقدم سيرتك الذاتية في مجال يقولوا ايوة هو دة الشخص اللي بندور عليه ...
و علشان دة لإقامة ارشحلك تعمل سيرة ذاتية احترافية و بروفايل لينكدان قوي يخليك فعلا متشاف
بقلم أسامة شعبان قطب 

اكتر 7 وظائف مطلوبه للعمل من لينكدان هنا
اترك وظيفتك بالطريقة الصحيحة هنا 
عقبات تعيق مستقبلك المهني هنا 
علاج النسيان في 8 خطوات هنا 


تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -